algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden van Saluda Medische Keuringen B.V. gevestigd te Amsterdam per 1 januari 2009.

Artikel 1. Algemeen
Saluda Medische Keuringen houdt zich bezig met het verrichten van medische keuringen, voornamelijk verzekerings-acceptatiekeuringen.  Daarnaast verzorgt Saluda Medische Keuringen medische check-ups en verstrekt medisch advies in de meest ruime zin.

Artikel 2. Definities
In deze Algemene Voorwaarden (hierna te noemen: De Voorwaarden) wordt verstaan onder:
2.1. De cliënt: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Saluda in contact is getreden ten einde van de medische en/of raadgevende diensten van Saluda gebruik te maken. In het geval van verzekerings-acceptatiekeuringen wordt ook de verzekeraar onder cliënt verstaan;
2.2. De verzekeraar: Iedere instantie die de cliënt verplicht stelt een medische keuring te ondergaan ten behoeven van het afsluiten van een verzekering;
2.3. Overeenkomst: Iedere overeenkomst die tussen Saluda en cliënt of verzekeraar in het kader van het medische en/of raadgevende produkt tot stand komt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die Overeenkomst;
2.4. Produkten: Medische keuringen, check-ups en verder alle in dit kader relevante produktaanbiedingen.
2.5. Het consult: De door of namens Saluda uit te brengen medisch diagnostische conclusies zoals vervat in het medisch dossier.
2.6. Overmacht: In alle redelijkheid kan worden verlangd dat Saluda haar verplichtingen binnen de afspraken met cliënt, jegens cliënt nakomt. Indien zich omstandigheden zouden voordoen waarbij ten gevolge van overmacht Saluda niet in staat is haar verplichtingen jegens cliënt geheel of gedeeltelijk na te komen kan, ongeacht of deze situatie ten tijde van het sluiten van de overeenkomst te voorzien was, op redelijke wijze geen nakoming van Saluda worden verlangd. Omstandigheden waaronder niet nakoming van verplichtingen kan plaatsvinden zijn: vertraging of vermissing van uitslagen c.q. informatie door derde partijen aan Saluda te verstrekken. Onvoorziene ziekte of uitval van de betreffende arts. Overheidsmaatregelen. Andere externe omstandigheden welke de operatie van Saluda kunnen belemmeren danwel geheel blokkeren.

Artikel 3. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
3.1. Deze voorwaarden maken deel uit van alle overeenkomsten en zijn van toepassing op alle daarmee verband houdende (rechts)handelingen tussen Saluda en cliënt.
3.2. Deze voorwaarden prevaleren boven de eventueel aanwezige Algemene Voorwaarden van de cliënt. De Cliënt doet afstand van de toepasselijkheid van zijn of haar Algemene Voorwaarden.

Artikel 4. Consulten en de totstandkoming van een Overeenkomst, annulering, te laat komen, betalingen, non acceptatie.
4.1. Een overeenkomst met Saluda komt tot stand zodra de cliënt met Saluda een afspraak heeft gemaakt ten behoeve van het medisch diagnostisch onderzoek, het consult.
4.2. De cliënt aanvaardt daarbij de Algemene Voorwaarden en betalingstermijnen welke door Saluda zijn gesteld.
4.3. Afspraken voor het consult kunnen tot 24 uur voor het feitelijke moment waarop het consult dient plaats te vinden, worden geannuleerd. Niet geannuleerde afspraken worden berekend. Voor annuleringen binnen 24 uur voor het moment van het consult geldt het volledige basis consult tarief. In bijzondere gevallen van niet voor discussie vatbare aangetoonde overmacht van de cliënt kan van deze regel worden afgeweken.
4.4. De cliënt dient ruim op tijd thuis aanwezig te zijn. Indien de cliënt niet thuis is en later dan een kwartier na aanvang van het geplande consult thuiskomt wordt dit beschouwd als een annulering en is de volledige consultprijs verschuldigd.
4.5. Facturering van verzekerings-acceptatiekeuringen geschiedt door Saluda direct aan de verzekeraar. Consulten voor privé-doeleinden (check-ups) geschiedt altijd door middel van bancaire transactie.
4.6. Saluda heeft het recht om haar motiverende redenen cliënten te weigeren. Dit wanneer naar aanleiding van ervaringen of het naar de mening van Saluda niet kunnen voorzien in een toegevoegde waarde. In dit geval is sprake van non-acceptatie.

Artikel 5. Afwijkingen en Aanvullingen
Afwijkingen van en aanvullingen op enige bepaling in een Overeenkomst en/of de Voorwaarden gelden slechts, indien zij schriftelijk door Saluda zijn vastgelegd en hebben alleen betrekking op de betreffende Overeenkomst.

Artikel 6. Uitslagtermijnen
6.1. De door Saluda opgegeven termijn, waarbinnen de conclusies van het artsenlaboratorium of ander extern onderzoek beschikbaar zijn, is niet bindend.
6.2. Saluda kan niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen of vermissing van diagnostisch materiaal bij derden. Wanneer zich een dergelijk event voordoet en de oorzaak te wijten is aan het handelen van derden dan zal Saluda onder redelijke omstandigheden vervangend onderzoek aanbieden en alsnog een uitslag presenteren.
6.3. De door Saluda aan de cliënt genoemde uitslagtermijn is slechts een indicatie waaraan geen rechten kunnen worden ontleend.
6.4. Saluda draagt ervoor zorg dat wanneer uitslagen bekend zijn deze zo spoedig
mogelijk door Saluda worden gecommuniceerd. Ingeval van bloedonderzoek bij verzekerings-acceptatiekeuringen, wordt de cliënt, wanneer dat zo is afgesproken, geïnformeerd door de arts over de uitslag. De uitslagen worden vervolgens doorgestuurd naar de verzekeraar.

Artikel 7. Medisch Dossier, Privacy
Saluda bewaart de anamnesegegevens van de cliënt in het zogeheten Medisch Dossier. Hierop zijn de algemeen geldende wettelijke bepalingen van toepassing. Inzage in het medisch dossier kan door de cliënt slechts worden verkregen door invulling van een formulier en na betaling van de verschuldigde administratiekosten. Saluda draagt zorg voor een zorgvuldige cliëntenadministratie. Hierbij vormen de wettelijke privacy regels uitgangspunt. Cliënt verklaart dat de door hem of haar opgegeven personalia en eventueel van toepassing zijnde verzekeringsgegevens juist zijn.

Artikel 8. Verzuim/ontbinding
8.1. Indien de cliënt niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem uit enige overeenkomst mocht voortvloeien, is deze zonder verdere ingebrekestelling in verzuim en is Saluda gerechtigd: de uitvoering van die Overeenkomst en direct daarmee samenhangende Overeenkomsten op te schorten totdat betaling voldoende zeker is gesteld; en/of die Overeenkomst en direct daarmee samenhangende Overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
8.2. Ingeval van (aanvraag van) (voorlopige) surséance van betaling, (aanvraag van) faillissement van de cliënt en/of verzekeraar, zullen alle Overeenkomsten met de cliënt van rechtswege zijn ontbonden.
8.3. Het bepaalde in de artikelen 8.a en 8.b doet niet af aan de overige rechten van Saluda op grond van de wet en de Overeenkomst.
8.4. Ingeval zich een gebeurtenis voordoet als bedoeld in de artikelen 8.a en 8.b zijn respectievelijk (i) alle vorderingen van Saluda op de cliënt uit hoofde van de betreffende Overeenkomst(en) en (ii) alle vorderingen van Saluda op de cliënt onmiddellijk en in het geheel opeisbaar en is Saluda gerechtigd de dienstverlening te staken.

Artikel 9. Aansprakelijkheid Saluda.
9.1. Saluda aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de inhoud van uitslagen en de beoordelingen van in opdracht van Saluda werkzame artsen. De artsen zijn in medisch opzicht autonoom en dragen zelf verantwoordelijkheid voor de medische werkzaamheden
9.2. De arts is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken, dient op tijd aanwezig te zijn en zich te houden aan de door Saluda gestelde consulttermijn.
9.3. Cliënten kunnen, indien zij over het functioneren van de behandelend arts vragen of klachten hebben, zich wenden tot de in betreffende kwestie bevoegde arbitraire instantie.
9.4. Artsen verklaren zich bereid zonder enige beperking mee te werken aan vanwege het Staatstoezicht op de Volksgezondheid in te stellen onderzoeken.
9.5. Na afronding van de consulten kan de cliënt geen rechten ontlenen aan de bevindingen van de arts. Saluda zal geen medewerking verlenen inzake juridische kwesties.

Artikel 10. Prijzen
10.1. Prijzen in door Saluda verstrekte offertes zijn rechtsgeldig tot 14 dagen na dagtekening van de offerte. Tenzij uitdrukkelijk anders wordt vermeld, komen ten laste van cliënt en/of verzekeraar: de kosten van de arts, het consult en eventueel noodzakelijk aanvullend medisch (laboratorium) onderzoek.

Artikel 11. Betaling
11.1. De cliënt zal de hem in rekening gebrachte bedragen, effectief in de valuta vermeld op de factuur, binnen de op de desbetreffende factuur vermelde termijn aan Saluda betalen. Alle betalingen zullen op een door Saluda aan te geven bankrekening worden gedaan.
11.2. Alle door Saluda in rekening gebrachte bedragen moeten zonder korting of inhouding worden voldaan. De cliënt is niet bevoegd tot verrekening. De cliënt heeft verder niet het recht om enige betalingsverplichting jegens Saluda op te schorten.
11.3. Indien op enig moment bij Saluda gerede twijfel bestaan omtrent de kredietwaardigheid van de cliënt en/of verzekeraar, heeft Saluda het recht, alvorens (verder) te presteren van de cliënt te eisen dat vooruitbetaling plaatsvindt of dat de cliënt een deugdelijke zekerheid stelt, ter hoogte van de bedragen die Saluda, al dan niet opeisbaar, op grond van de Overeenkomst van de cliënt heeft of zal hebben te vorderen, zulks ter beoordeling van Saluda.
11.4. Met het enkele verstrijken van een betalingstermijn is de cliënt zonder nadere aankondiging in verzuim. In dat geval zijn alle vorderingen, uit welke hoofde dan ook van Saluda op de cliënt onmiddellijk opeisbaar. Saluda zal in principe een aanmaning versturen bij het verstrijken van de betalingstermijn indien cliënt niet heeft betaald.
11.5. De Cliënt is zonder nadere ingebrekestelling over alle bedragen die niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn van de aanmaning zijn betaald, vanaf die dag een vertragingsrente verschuldigd ter hoogte van de wettelijk rente vermeerderd met 2%.
11.6. Indien de cliënt jegens Saluda in verzuim is, is hij verplicht Saluda de buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten volledig te vergoeden. De door de cliënt te vergoeden buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het onbetaald gebleven bedrag, met een minimum van Euro 150.
11.7. Indien Saluda, nadat de cliënt in verzuim is, betalingsherinneringen of andere verzoeken tot betaling aan de cliënt richt, doet dit niet af aan eerdere bepalingen in dit artikel.

Artikel 12. Toepasselijk recht, bevoegde rechter
12.1. Op alle geschillen met betrekking tot deze Voorwaarden, alsmede iedere Overeenkomst, is bij uitsluiting Nederlands recht van toepassing.
12.2. Alle geschillen zullen, voor zover niet anders door de wet dwingend voorgeschreven, bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank.